torsdag 19 maj 2011

Rattstångens tur

Jaha, det var ett tag sedan jag bloggade! Men ingen fara, det har inte hänt så mycket på projektet, det har mest kommit massa hus-renovering emellan.


Nu var det dock rattstångens tur att få bli fin! Isärplockning och sedan blästring av delarna för att senare få ett nytt lager färg! Här på bilden syns hur man måste ta bort ratten först och sedan blinkersspaken för att kunna dela på rattstång och ytterhöljet.

På den undre bilden har jag börjat tillverka ett nytt fäste som ska sitta under instrumentpanelen.




3 kommentarer:

  1. Tjena Jonte.

    Trevlig blogg du har!
    Jag har länge gått och sneglat mot en 356 replica. Tycker det är väldens vackraste bil och har lovat mig själv att en dag ska jag äga en sådan.

    Jag har ett par småfrågor till dig men hittar ingen mailadress så jag ställer de här ist.
    För det första, hur mycket på ett ungefär skulle du uppskatta att ett sådant här bygge kostar i slutändan. Det sista jag vill göra är att ge mig in i nåt sånt här och sen stå o stampa efter några månader pga. pengabrist. För det andra, jag har inte överdrivet stor erfarenhet av att mecka med bilar. Visserligen har jag inte tummen mitt i handen (har meckat lite grann med och rätt bra tekniskt kunnande) men är ett sånt här projekt idioti att ge sig in på om man är relativt grön på området. Har funderat lite på att köpa en gammal bubbla och "bara" renovera upp först för att samla på mig lite erfarenhet för att sedan gå på ett 356-projekt.

    Tack för att du tog dig tid att läsa och hoppas att du tar dig tid att även svara. =)
    Min mailadress är: "kje.andersson@gmail.com"

    br. Karl Andersson

    SvaraRadera
  2. Hej
    Samma sak med mig, jag vill ha en 356 Speedster eller Cabriolet någon dag i mit liv. Jag har erfarenhet av byggen men istället mer ont om tid så jag söker ett färdigt eller mer än halvfärdigt replika bygge i bra pedantiskt skick. Alla tips emottages tacksamt

    Tog lite bilder i stuttgart förra veckan på 356 Speedster http://picasaweb.google.com/henrikssonspictures/StuttgartPORSCHEONLY356ASpeedster195557Juli2011?feat=email

    mvh
    Liss Henriksson
    Mölnlycke
    +46705435448
    liss@henrikssons.net

    SvaraRadera
  3. Hej på er!
    Kul med fler likasinnade som också går i byggtankar. För tillfället ligger projektet på is och väntar på arbetsglädje, det är tyvärr en sådan sak som kommer och går lite grand!

    Det finns säkert lika många varianter på byggen som det finns byggare så jag kan ju bara uppskatta en kostnad men jag tror att man får räkna med mellan cirka 150 - 200 000kr och uppåt! I det stadiet jag är för tillfället har jag lagt ut strax över 100 000kr och då har jag ändå fyndat en del begagnat på både ebay, tradera och blocket. Samtidigt har jag även sålt delar som blivit över från folkan så lite pengar har gått tillbaka! Det finns en enorm marknad för gamla bubbla delar, på både gott och ont (bra när man ska sälja, sämre när man ska köpa).
    Tar man det som mig, som ett långsiktigt projekt slipper man ju punga ut med alla pengarna på en gång och kan fynda lite mera när tillfälle ges, men risken finns ju även att man tröttnar på projektet när det drar ut för länge över tiden!

    Nåväl, jag önskar er lycka till och är det något ni undrar över så tveka inte att fråga!

    Mvh Jonte

    SvaraRadera