måndag 25 juni 2012

Sista justeringarna innan SFRO

Bakre karossfäste samt värmeslang till defroster monterat.

torsdag 14 juni 2012

Luftning i sommarvärmen

Utprovning av navkapslar.


Dynor till stolarna väntar på klädsel.

Stolarna har fått sänkas för att jag ska få plats.

Tanken sitter med orginalfärsten från folkan.

Här ser man spolarburken på sin plats, köpt från Biltema.

onsdag 13 juni 2012

El på schemat - Del 2

Så ja, elen är i det närmaste inkopplad och dragen. Allt fungerar som det ska...nästan!
Det är ju förstås alltid nåt som ska strula i vanlig ordning, så som varvräknaren, som visar nästan 9000 varv vid tomgång.... eller tankmätaren som visar full tank vid tom och vise versa.

Vad gör man då undrar gemene man?

Varvräknaren kopplades in på minussidan på tändspolen med en seriekopplad potensiometer på 100kOhm emellan, sen var det bara att skruva tills rätt värde visades på varvtalet (här fick jag gissa mig fram till vad som kändes rätt, helt hundra blir det ju inte på detta sätt). Potetiometern avlästes sedan och ersattes av ett fast motstånd med rätt värde. Funkar klockrent!



Tankmätaren då?

Jaa, jag mailade vintagespeedsters i USA och frågade efter ohm spec...

Hi.
I have a problem with my fuel level guage that shows wrong amount of
fuel in tank. I have tried to apply a beetle original fuel level
sensor but my guage shows full tank when it's empty! ( I have the
replica guages, MPH)
Can you please tell me the ohm specs for your fuel level sensor?

Fick till svar:
You will need one from 72VW. We do sell them for 35.00.

Jaha, problemet med det är att min tank är från en -67 och har en annorlunda infästning för tankgivaren!
Har ännu inte löst detta problem, funderar fortfarande...